Frequently asked questions :



Plaatsbeschrijvingen :


→ Wat is het belang van een plaatsbeschrijving?

Bouwheer en aannemer hebben er alle belang bij om via de plaatsbeschrijving aan te tonen hoe de situatie eruit ziet, voor en na de uitvoering van de werken.

Bij een bouwproject (renovatie maar ook nieuwbouw) lopen de aanpalende gebouwen risico op schade. Deze schade kan ontstaan naar aanleiding van sloopwerken, funderingswerken, het schoren of stutten van de werken, enz. Er bestaat geen wettelijk voorschrift in het bouwrecht dat de opmaak van een plaatsbeschrijving verplichtend maakt. Toch is een plaatsbeschrijving, als deze zorgvuldig en degelijk opgesteld werd, een nuttig instrument bij latere discussies. Bouwheer en aannemer hebben er alle belang bij om via de plaatsbeschrijving aan te tonen hoe de situatie eruit ziet, voor en na de uitvoering van de werken.


De plaatsbeschrijving wordt logischerwijze uitgevoerd alvorens de werkzaamheden starten. Ingeval een architect aangesteld wordt, neemt hij meestal deze taak op zich. Maar de plaatsbeschrijving kan evenzeer opgemaakt worden door de aannemer. Zolang het document maar ‘tegensprekelijk’ opgesteld wordt. Om dit tegensprekelijk karakter te garanderen wordt de plaatsbeschrijving bijgewoond door alle betrokken partijen of hun gevolmachtigden en wordt het PV door hen allen ondertekend. Dit verslag hoeft niet noodzakelijk uitgebreid te zijn, maar moet wel alle nuttige details bevatten. Foto' s zijn vaak een nuttige of zelfs noodzakelijke aanvulling van het document.


→ Moet ik de plaatsbeschrijving laten registreren, bij verhuur?

De verhuurder en de huurder die een huurcontract afsluiten, zijn verplicht een gedetailleerde plaatsbeschrijving op te stellen. Dat moet gebeuren, ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Die plaatsbeschrijving wordt bij de geschreven woninghuurovereenkomst gevoegd en het is verplicht ze te laten registreren.
Deze verplichting geldt voor alle soorten huurovereenkomsten: voor huisvesting maar ook voor de handelshuurovereenkomsten, de huurovereenkomsten met betrekking tot kantoren …
Indien het gaat om een huurovereenkomst die gratis wordt/werd geregistreerd, zal de registratie van de plaatsbeschrijving ook gratis zijn indien:

• de plaatsbeschrijving tegelijkertijd met het huurcontract wordt aangeboden ter registratie OF
• de plaatsbeschrijving later wordt aangeboden ter registratie doch het origineel of een kopie van het gratis geregistreerde huurcontract bij de plaatsbeschrijving wordt gevoegd OF
• de plaatsbeschrijving later wordt aangeboden ter registratie doch er door diegene die ze aanbiedt ter registratie een schriftelijke vermelding wordt aan toegevoegd waarin hij verklaart dat zij betrekking heeft op een reeds (bij toepassing van artikel 161,12° W. Reg.) gratis geregistreerd huurcontract (in die vermelding moeten de gegevens van de registratiestempel worden opgenomen).

De plaatsbeschrijving kan net als het huurcontract ter registratie worden aangeboden via het internet, per mail, via de post, per fax of ter plaatse bij het bevoegde registratiekantoor .



→ Een plaatsbeschrijving (of huurstaat), wat is dat precies?

Officieel is het een zwart-op-witbeschrijving van de toestand van de woning op het moment dat je erin trekt, opgesteld door verhuurder en huurder. Het is een verplicht document en moet worden opgesteld in aanwezigheid va beide partijen. De kosten ervan worden gedeeld. De plaatsbeschrijving moet bij het huurcontract worden gevoegd. Het laat toe de toestand bij begin en einde van de huur na te gaan.

Goed om te weten: je kan niet 'eender wat' huren. Het verhuurde pand moet voldoen aan bepaalde veiligheids-, gezondheids- en bewoonbaarheidsnormen. Dat varieert volgens het gewest. In Vlaanderen moet de verhuurder een conformiteitsattest kunnen voorleggen; dat wordt afgeleverd door de gemeente en is zes jaar geldig. In Brussel dient een verhuurder de Wooncode te respecteren. In Wallonië dienen eengezinswoningen en collectieve woningen een huurvergunning die vijf jaar geldig is, te hebben. Deze wordt afgeleverd door de gemeente.



→ Hoe wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt?

De plaatsbeschrijving bij aanvang huur beschrijft de toestand van de plafond, muur en vloerbekledingen, van het sanitair en de verwarmingstoestellen, ramen en deuren, enz... Dit in alle lokalen van het gebouw.



→ Wanneer is een plaatsbeschrijving geldig?

Om geldig te zijn, moet de plaatsbeschrijving voldoen aan een aantal duidelijke criteria. Concreet moet het document:

• zijn opgesteld in aanwezigheid van verhuurder en huurder
• zijn gedateerd en ondertekend door beide partijen
• bijgevoegd zijn aan het huurcontract (voor contracten vanaf 8 mei 2007)
• voldoende gedetailleerd zijn (vage clausules als "beide partijen erkennen dat het pand in goede staat verkeert" zijn niet geldig).



→ Wat doen bij een geschil?

Als een van beide partijen weigert om een huurstaat op te maken of mee te werken aan diens totstandkoming, moet je je wenden tot een vrederechter. Deze laatste kan een expert aanstellen. Dit moet aangevraagd worden in de eerste maand van bewoning.



→ Waar dient de plaatsbeschrijving voor aan het einde van de huurperiode?

Elke huurder is verplicht de woning in dezelfde staat terug te bezorgen als hij die heeft betrokken. De plaatsbeschrijving is hierbij de cruciale referentie. Als de woning beschadigingen vertoont die niet in de beschrijving staat, is de huurder verplicht deze te herstellen. Beschadigingen/slijtage te wijten aan ouderdom of een normaal gebruik van de woning moeten niet door de huurder vergoed worden.

Goed om weten: als er geen enkele plaatsbeschrijving is opgemaakt als de huurder in de woning trok, wordt er van het principe uitgegaan dat de woning zich bij vertrek in dezelfde staat bevindt als bij aanvang van de huur. Er kan van de huurder geen enkele schadevergoeding geëist worden.



Hebt U nog vragen? Stel ze gerust via het contactformulier.


→ CONTACTEER ONS